RSS

myfadzli.com

Jangan jadi bodoh Sombong!

Thursday, August 6, 2009

selalunya kita akan merasa x selesa bila seseorang tuh merasa dirinya berlagak pandai dan mula membangga diri walaupun hakikatnya xda la berapa pandai sangat pun... ada kalanya perasaan itu membuatkan orang sekelilingnya mula menjauhkan diri dari seseorang itu. Tetapi kenapa perkara seperti ini berlaku? adakah disebabkan kekurangan ilmu didada mahupun disebabkan nafsu bangga diri yang tinggi didalam jiwa seseorang itu? ok kalo ikot jawapan internet maksud BODOH SOMBONG ialah mereka yang hanya cakap tanpa mengetahui perkara sebenar dan tak mahu BELAJAR. So kita boleh pikirkan sendiri pasal benda nih kan...

selain dari itu.. aku sering tertanya-tanya kenapa mereka-mereka ini masih juga tidak sedar walaupun sudah nampak hasil dari perbuatan mereka? adakah mereka ini sengaja membuatkan orang lain makin menyisihkan mereka ataupun ego yang tiggi dalan diri tuh membuatkan mereka hanyut dalam dunia mereka sendiri? sifat ini sepatutnya kita jauhi kerana ia boleh membuatkan seseorang itu ketinggalan sampai bila2.. kalau dia sedar pun mungkin sudah terlambat...

sedikit kutipan dari web fototeacher.com

5) Jangan BODOH SOMBONG.
Ni masalah besar ni. Ilmu tu luas dan takkan habis dipelajari sampai kita mati. Orang yang bijak akan rasa semakin bodoh apabila dia belajar makin tinggi. Maknanya, bila kita mendalami sesuatu bidang dengan sebenar-benarnya, kita akan nampak betapa luasnya ilmu bidang itu dan betapa jahilnya kita. Hormat orang yg lebih berpengalaman. Walau gambar dia style lama, dia pasti tau something yg kita tak tahu. Org. lama pun kena belajar dari org baru. Banyakkan bertanya. Jangan malu bertanya. Orang pandai memang banyak bertanya, cuma kena fikir dulu apa yang hendak ditanya. Tapi, orang bodoh takut bertanya, sebab takut orang tahu yang dia bodoh.


Renung2kan yer kawan2... dan selamat bermuhasabah diri... :D
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 comments:

aShLyN cHaN said...

kumpulan org "bodoh sombong" ni mesti ada kat mana2 tuah. mmg kdg2 x larat nak melayan org macam ni. sbb kalau kita tegur pun mesti ada hujah dorg. so, pandai2 lah kita bergaul dgn org2 cam gini...hehehe.. :-p

Tuah said...

itu la pasal dan kadang kt yg saket hati.. haha... susah la mcm nih...zzz